lördag 7 juli 2012

Fransk Damejeanne


Tror jag har blivit en samlare... av damejeanner! Den här stora bumlingen är min favorit i samlingen!
Den har fått hedersplats på tv-skåpet i matrummet.
Tillochmed korgen var snygg (den jag visade förut, titta HÄR). Ett lock satt på korgen också, därför vet jag att det är en fransk damejeanne... det stod på franska på locket :)

Jag har kommit på hur jag ska göra ren dom! Tack igen för alla rengöringstips jag fick när jag frågade!
Så här gör jag;
I med en skvätt vatten.. ganska mycket grovrengöringsmedel, skakar om, och lägger damejeannen på sidan så den får ligga 'i blöt' i några timmar, och snor runt den så att tillslut hela flaskan legat i blöt. Skakar igen, häller ut och sköljer rent.
Men den första damejeannen jag visade fick jag inte riktigt ren ändå, trots att jag provade med alla möjliga knep... kalkavlagringarna går bara inte bort.



hittade även ett hjorthorn på loppis, den fick göra sällskap till mitt renhorn :D

Katten Gustaf, nu 8 veckor gammal... och vildare än vildast!

spegeln bakom damejeannen är också ett loppisfynd


Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna
.

10 kommentarer:

Sofie sa...

Ja, dom är ju hur fina som helst! Passade väldigt bra där på skåpet hos dig :-)

Söt kisse!
Kram, Sofie

Amazingdays sa...

Det finns många användings områden för en damejeann (stavas det så).
Tänk dig, i den har det funnits ett gott fin som fransmän har njutit av.
Din klocka som pryder väggen är helt underbart vacker.

Ha en skön dag i sommarvärmen.
Hilsen
Carina

Tinas bo sa...

Härliga damejeanner!!
Och de passar ju sååå bra på kommoden!:)

Vackra bilder!!

Jag fick ett tips med lite diskmedel,mycket salt (grovt) och varmt vatten.. sen göra som du gjort.. men helt och hållet får man tyvärr inte bort avlagringarna... snyft..

ha en fin söndag
Kram Tina

StrandviksVillan sa...

Supersnyggt!
Och kissen är ju bara för mysig :)

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
jättesnygga flaskor! Kan vara svårt att få bort avlagringar men Ättika brukar var mkt effektivt! Håll i en skvätt låt ligga och rulla runt... sen i med diskmedel och vatten och låt stå lite till. Har fått bort mkt på detta sätt. Lycka till!

Hälsningar monica

Änglajord sa...

Du har det så himla fint Hanna! Tack för inspiration!
Kramar från Jämtland!//Karin

Jess sa...

Snyggt! och jag som inte är så värst förtjust i katter, herregud så söt han är! Kram

Norrfrids Eija sa...

Vad roligt att hitta till en annan flasksamlare...så snygg samling och jag bara älskar ditt utespa i inlägget nedan! Wow!

Blan betong och gammeldags pioner sa...

Hej hittade precis till din blogg underbar!!!!!!! Lägger till mig som följare vilken inspiration du ger!!! Varma hälsningar från Maja

Silje sa...

Vad fint du har det :) Jag har nyligen fyndat en Damejeanne och håller som bäst på att rengöra den. Är redan alldeles nerkärad i den.