söndag 4 september 2011

inlagd gurka


...på två sätt.
Från en enda gurkplanta har vi fått massor av gurka i sommar. Sist jag plockade fick jag ihop sju stora gurkor, då fick det bli inläggning!
Hittade ett recept med vitlök, pepparrot, spansk peppar, dillkronor och dragon som verkade god.. Men spansk peppar hade jag inte, däremot chili - 'jamaica bell' ...och så fick det bli utan dillkronor, för mina dillplantor har sagt go'natt :/
Receptet hittade jag HÄR


dragon från egen odling, rosmarin i krukan..



Det andra receptet fick jag av Ingela/Alegni in office. Ett recept på finska, jag översätter den rakt av... :)

2 kg gurka, 1 kg lök, 2-3 msk senapsfrön
Lag: 5 dl ättika, 3 dl vatten, 3/4 dl salt, 3-4 dl socker
Lägg den skivade gurkan och löken i en glasburk. Strö senapsfrön mellan varven. Koka lagen och häll den varm över gurkan. Det går även att byta ut gurkan mot zucchini.


Träskopan är ett loppisfynd. Tydligen något fiskare använde förr i tiden...




Några av burkarna fick fina hattar av linnetyg och blev fotograferade, medan burkarna som såg mindre roliga ut åkte raka vägen till matkällaren ;) Där ska de ska få stå och gotta till sig en vecka innan vi provsmakar...

Ha d gott!
Kram ♥♥♥ Hanna  

9 kommentarer:

annashusidingtuna sa...

Hej!
Tänk att inlagd gurka tillochmed kan vara vackert!
Kram Anna

Kickan Style sa...

Burkarna ser härliga ut! Hoppeligen smakar det lika bra...vilket det säkert gör!!
Ha en fin vecka!
Kristina

Ester sa...

Spännande recept! :-) Kanske provar på att göra någon gång...

Lisas torp sa...

Så många fina skördebilder och gurkrecepten verkar jättegoda!
Härligt att ha sen!
Ha en fin dag!
Lisa

alegni sa...

husmorspoängen trillar in med en rasande fart här, hanna :)
hoppas gurkorna smakar lika bra som de ser ut!
kram
ingela

Vitt hus med svarta knutar sa...

Ibland är det lustigt hur det kan bli...jag letade efter Smällspirea Diablo på Google, hamnade hos dig tror inte jag besökt dig tidigare, inlägget var från 2009, kikade sen runt på dina nyaste inläggen, hittade det där du berättar om när Lotta var hos dig och fotade...jag har varit inne hos Lotta och läst om att hon skulle ut på uppdrag å då var det ju här hos dig hon var!?

Fin blogg har du, så många fina bilder och gurka ska jag lägga in så det blev ju kul att få recept;-)

Ha en fin kväll!
Kram,
Regina

Anonym sa...

Så gott det ser ut, måste absolut testa detta recept...

Kram Birgitta

Maria - Villa Krutbruket sa...

En hoppande böna?! Finns det? He, he! Ja, det måste jag säga var ett udda husdjur ;)

Allt bra med oss!
Hoppas ni mår lika bra..

Stor kram från mig!

Helenas Hem -mamma till 5 i dec sa...

Hej på dej och TACK för grattis! :)

Nej, denna gång så är det inte Li som kommer. De blir bara en intervju -om bloggandet i ST.

Men vad kul att Lotta har varit hos dej och vad FIIINT ni har det. Sjukt fina bilder. Vill också ha en fin trädgård...ju! :)
KRAM