tisdag 16 juni 2009

52 trädgårdsbilder

Heeeeeeej !!
länge sen... alldeles för länge sen... som jag visade mig här i blogglandia nu!
Så jag drar till med en jäkla massa bilder ;)

En 'liten' uppdatering från vår trädgård... har inte hänt mycket... Har jobbat mycket så att hem, trädgård (och blogg) har hängt efter :(

Passar på att göra ett inlägg, när jag ändå sitter här hemma i feber...

.
Vi börjar på altanen...
Jag har skaffat mig en ny hortensia. Verkar som mina övervintrade inte kommer att blomma i år :(


Dubbel surfinia. Gillar dom inte egentligen, men blommorna va så fina, och doftar så gott...


En humla tar sig en tupplur i en av pelargonerna.



Syns det att vi hade barnkalas i lördags !? Lillemannen blev fem år gammal! Fick en fyrhjuling! Bästa födelsedagspresenten EVER, haha!

Hittade fina zinkskyltar på Granit...


Pyttesmå oliver!
På mitt olivträd... Ja! Äntligen har jag hittat ett, som va värt pengarna... Antingen är dom svindyra, eller så är det bara nåt klent trassel... Det här va litet, men fint ändå :)




Hur många gånger har jag visat den här hörnan!?! :D



Kedjan som hänger ner i vattentunnan vid altanen...

Grönsakshörnan... Rabarbern har blivit nertryckt av regnet...

Min uppstammade Mme Lemoine, med lila bondsyren bakom...

Kaprifolen vid grillplatsen är i full blom...

Där syns tre av mina hortensior, i krukorna.... Har inte hunnit långt än :(




En lite vildvuxen rabatt... kvickroten håller på att ta över totalt. Smultronen börjar ge vika :(


Mera syrener! Vit bondsyren..

Kart på blåbärstry / Lonicera Kamtjatka. Smakar som blåbär...


Syrenen och blåbärstryn ... Vid gungorna.

Aronian blommar... Växthuset i bakgrunden...

Fortfarande lite kvar att göra ... Lyckades måtta fel på två av glasen, så vi måste få dom "omskuren" ...
Dörren har vi inte hunnit fundera på ens...
Och så måste det ju piffas till därinne! Och utanför ;)
Men det växer därinne iallafall......
.
Ett litet växthus i växthuset :)
Dotras tagetes och sockerärt, som hon satt på skolan är däri. Och en chiliplanta på tillväxt.

Indianmynta... ett måste för mig :P
Har det till te, isvatten, mojito.... Gött!

Troligtvis paprika... tog reda på det på jobbet... den hade kommit upp i en tageteskruka!

Djungelgurka!! Har aldrig provat förut... Någon därute som har smakat?

Fikonträd, och djungelgurka...

.
.
Vi förflyttar oss till framsidan.....
.
Min kära 'lilla' zinkbalja.... har varit med om mycket!! ojoj... Traktorn har slagit den på ena sidan...då vände jag på den så att det fula inte skulle synas... Då var det en grävmaskin som slog till den !!
Gjorde ett tappert försök att plantera dit ampellobelia, som förhoppningsvis döljer det fula snart!?

Rabatten vid parkeringen, från olika håll... Salix Helvetica, björkspirea, vit blodnäva...och syrener.
Manchurisk valnöt i bakgrunden. (nedan)


Vit ädelsyren. Vi har haft den i sju år, först nu börjar den växa till sig. Så här fin har den aldrig varit förut!
Vidjehortensiorna framför syrenen har inte hunnit långt än...
Grästuvan är randgräs.
.
Backade några steg...


Snöbollsbuske.

Projekt nummer femtioelva.... Ska utöka rabatten... gräva bort en herrans massa gräs!
Snöbollsbusken till höger.


Blomlådorna har hamnat i sina trälådor, som maken snickrat åt mig för några år sen...
.

Penséerna är så fina, så dom får vara kvar i hinkarna vid bron.


Fast på bron bytte jag penséerna mot pelargoner.

En liten hosta fick oxå plats :)
.

Jag önskar Er alla en Glad Midsommar!!!
Ha d gott!

Kramar ♥ Hanna

24 kommentarer:

Maria - Villa Krutbruket sa...

Åhhh många trädgårdsbilder att njuta av så här på morgonen.. kan en dag börja bättre.. Nix!

Allt bra med oss, livet är på topp :) Vill inte vara på jobbet vill bara vara hemma och greja och plocka.. Vaknar en halvtimme före kl varje morgon och vill bara ut till huset och plocka :)
Första natten i huset blir på torsdag.. Första morgonen blir midsommarmorgonen.. Har en känsla av att denna midsommar blir den bästa någonsin :)
Köpt lite champagne, tänkte skåla lite på torsdags kvällen :P

Ska ni göra på midsommar?
Hoppas ni får en underbar afton..
Massor av kramar från oss!!!

helen sa...

Åh, tusen tack för den underbara rundvandringen i din fina trädgård!!

Ögonen höll på att trilla ut av allt det vackra jag såg !!

Ett extra plus till uteplatsen med den murade grillen. Precis som jag önskar mig, har t.o.m gjort ett blogginlägg om en sån uteplats tidigare :-)

Ha det gott!

Kram
Helen

MariMaja sa...

OJ så mye vakkert du har rundt huset!!
Nydelige bilder!
Ha en fin midsommer;)
Klem fra Maja

alegni sa...

vilken massa ljuvliga trädgårdsbilder!
hoppas du kryar på dig tills midsommar!
kram
ingela

Cornelia sa...

Oj va mycket fint du har o visa upp! Förstår att du inte har haft tid o blogga :-)
Jag e lite seg på det oxå för tillfället, lite ont om tid, dåligt med inspiration och lust. Men det kommer nog snart tillbaks igen :-)

Får passa på o önska er en glad midsommar!

lottens vita och gröna sa...

ohhhhhh härliga bilder, bara njuter av dina gröna idéer! ha en gooooo midsommar hanna! varmkram lotten

Vikeskärs hem och vardag sa...

Himlans så fint du har det i trädgården. Alla grupper som gör det så fint med lyktor och sånt.
Trevlig Midsommar :)
Kram

mitt gröna hjärta sa...

Ser riktigt fint ut i din trädgård!!! Snyggt att du varit konsekvent med de vitt, grönt och zink. Ha en jätteskön midsommar, kram jenny

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilket inlägg och så fina bilder vilken trädgård du har som verkligen står i sin fägring. Många fina krukor och lådor, snygga arrangemang en fin gungställning med klätter variant till.
Jag får lust att slå mig ner lite varstanns i din trädgård och bara njuta. Till detta inlägg kommer jag att kommat tillbaka och titta mer på omoch om igen.
Trevlig midsommar/ Marie

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

ooo så mycket vackra bilder, o vilken undrbar trädgård!!!

~~♥ TREVLIG MIDSOMMAR♥~~
önskar
~~♥Mamma Millan♥~~
~~~¨♥♥♥¨~~~

Lantligt i stan sa...

Vilka underbara trädgårdsbilder! Ha en fortsatt trevlig midsommarhelg!
Kram Anki

Piitis sa...

Hei Hanna!
Ihania kuvia kauniista puutarhasta!!!

Mukavaa juhannuksen jatkoa!!
^_^Piitis

Compact Garden sa...

Men ojojoj vilket ögongodis som bjuds..det var bilder för hela året nästan :D

Gillade lådorna som maken snickrat, inte dumma alls..

Ha en sköm kväll/ Kram Anne

My home is my Castle sa...

For en utrolig vakker hage du har :)
Jeg har lagt deg til på linkelisten min under Nydelige hageblogger :)

Klem,Kari

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå gumman!

Midsommarfirandet gick toppen, god mat och trevligt sällskap.. Kunde inte blivit bättre.. Hade fint väder hela dan men regn på kvällen :(
Skoj med hela släkten på besök..
Hade ni någon midsommarstång?
Vi plockade blommor och skulle göra kransar hade vi tänkt med barnen men vi hann aldrig :(

Du en nyfiken fråga! Hur lång tid tar det för dig att vattna alla blommor i trädgården? *ler* Det lär ta en stund... ;)

Ska ni göra den här veckan då mer än tandläkaren (usch!)??
Vi ska jobba, greja i huset, köra det som är kvar i lgh och på fredag åker vi på kryssning till Åland.. Roligt, roligt!!

Krammmm på däj!

carina sa...

Hejsan!
Vilka härliga trädgårdsbilder du visar.
Jag märker att vi har ungefär samma hastighet på vårt bloggande nu...jag har haft fullt upp senaste månaden, så bloggen har fått vila.
Men nu tyckte jag att det var jättekul att kika runt igen.
Ha en bra helg.
Kramar//Carina

StrandviksVillan sa...

Vilket jätteinlägg och så härlig trädgård du har!! Verkligen jätteinspirerande att se bilderna!

Ha en skön sommar!
Ann-Christine

Millas hem sa...

Hoppas att allt är bra!

Gillar bordskivan, där kan man snacka charm på hög nivå! :)

Kram

Wee Mary sa...

Vilken underbar trädgård!!!
Tänk att bara få kliva ut där barfota i sommarvärmen.
Verkligen ljuvligt.

/Kram,
Marie

Små steg till ett enklare liv sa...

Wow..vilken bildkavalkad...till morgonkaffet.Kommer gärna tillbaka & njuter...gillar vita blommor & din komponering av rabatter.Så snyggt!!!

Hanna sa...

Så mycket helt underbara blomsterbilder.
Jag har en ogräs duk underst i det landet, under jorden. Det är förstås inte helt säkert, det kommer lite ändå, men ganska lätt att dra bort.
Hanna

Britt sa...

Oj! va bilder! lika snyggt som vanligt, du är otroligt duktig och måste ha lagt ner massor av tid i trädgården.

Kram Britt

Anonym sa...

Hej jag undra var ni fått tag i det lilla växthuset ifrån har ett likadant men ville komma ihåg var det kom ifrån.

Hanna sa...

Hej 'anonym'!
Det lilla växthuset har jag köpt på Evonella plant i Bergsåker, Sundsvall för några år sen. Men de har säkert funnits på fler ställen, vet ej vad det är för fabrikat.

//Hanna