torsdag 12 februari 2009

Vår trädgård

...delar vi med en familj Sädesärlor. När dom kommer på våren vet man att sommaren snart e här : )
Dom brukar hoppa omkring på gårn, när vi sitter inne på altanen.
Här tar dom sig ett dopp i 'fontänen'...


Sommaren 2006
Fontänstenen är en vanlig stenbumling, som vi borrade hål i. Den vilar på en bit armeringsmatta, som ligger över en liten 'damm' som vi gjutit i betong. Under stenen ligger det en pump, med slang igenom stenen.
Alldeles till vänster om stenen är det ett fågelbad, oxå gjutet.


Altanen, ut mot gräsmattan... Syns inte att jag 'suddade' bort sonen med sin polismotorcykel, va? Tyckte inte att det passade in riktigt ; )
Men vattenrutschkanan & filten fick ligga kvar : D


Trädet till vänster är en hängalm, Ulmus glabra 'Camperdownii'




Endless summer - The Bride


'Grönsakshörnan'


Silverpäron & vit Rudbeckia



Sen blidde det höst... 2008. Här har jag planterat en till Vidjehortensia Annabelle, tillsammans med tuvrör "Karl Foerster" bak vid grillplatsen.


Där i tunnan ser ni min lilla kryddodling, brevid kornellen Cornus Alba 'Elegantissima'
Hjulet som skymtar till höger hör till makens fyrhjuling, som va parkerad där, av nån anledning ?!
Klängväxten är en kaprifol.

Sett från andra hållet... En liten gräsmattegång mellan grönsakshörnan och grillplatsen.
'Häcken' till höger är våra hallonbuskar.
Och 'riktiga häcken', rakt fram är Ungersk syren, om det är nån som undrar...

Ja, då har ni sett lite mer av min trädgård... Ska kika in till er andra oxå, se vad ni visar för trädgårdsbilder : ) Can't wait : P
Men först har jag lovat dotra att se på en film med henne, vi är ju hemma - sjuklingar... så vi ska mysa lite : )
Vill du oxå vara med i trädgårdsutmaningen? Klicka då HÄR
Ha d gott!
Kraaaaam Hanna

22 kommentarer:

Maria - Villa Krutbruket sa...

Du har väl en vacker trädgård!!!
Vad jag önskar att jag hade en, men jag får vänta ett tag och vara med och visa min trädgård :)
Är ni bättre i snuvan?
Kramis!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Tack för tipset!
Sånt man inte tänker på riktigt...
Ha en mysig filmstund.
Kramar!

Anonym sa...

Men oj va vackert ni har!! Önskar det vore sommar snart så man får peta i jorden. Krya på er! Kramar

Compact Garden sa...

Suck...så fint ni har det..hoppas att vi kommer en bit närmre denna sommar..jag tyckte att vi mest flyttade runt växter..i helgen ska jag blogga runt lita bland andra trädgårdar Kram Anne

lottens vita och gröna sa...

ohhhh hanna din trädgård är ju alldeles sagolik, så där som skulle få igång mig i 180!!!! krya på er vännen! varmkram lotten

Lotta sa...

Hej,
vilken härlig trädgård du har. Vi har byggt nytt, och inte alls kommit så långt med trådgården. Har redan gjort ett misstag...inte bytt ut lerjorden :(
hälsn. Lotta

Linneas Hjärtefröjd sa...

mmmm så ljuvligt
otroligt fin trädgård!!
så härligt me sommarbilder! man riktigt drömmer sej bort till ljumma sommarkvällar... *läntar så!!

kramkram linnea

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken vacker trädgård ni har, underbar.
Fontänsten är för härlig och sädesärlorna som dricker. Å lilla grönsakslandet å vad man längtar till våren.
Kram Marie

Interiörboden sa...

Hej!

Vilken underbar trädgård du har :)
Den var verkligen jätte fin!

Ha en jätte bra kväll.
Kram Sandra

Maria ( Idekroken ) sa...

Å som jeg drømmer om vår og sommer nå. Det var nydelige bilder... bare helt herlig!
Klem Maria fra Idekroken

Marie sa...

Vilken underbar trädgård du har, jag bara njuter av bilderna!!!! Har en hel del samma växter som du, silverpäron, vit rudbeckia, Annabelle och Endless summer återfinns i min trädgård också.

Ha en trevlig helg!
Kram Marie

Ps. Nej, maken är inte snickare! Han jobbar som inköpare på ett stort svenskt företag.

rosenskära sa...

Min "trädgård" kan visas på en bild, uppifrån, 30 kvm, varken mer eller mindre, så hos mig får det bli NÄRbilder!

Er trädgård är ju alldeles fantastisk med en massa olika gröna rum!

Kram/Lena

Tulipa sa...

Så fin trädgård ni har!
alldeles underbart!

Kram Mariette

Sara sa...

La till dej på min länklista, hoppas det är okej=)
kram

Maria renoverar sa...

Hej!
Men oj vilka underbara bilder. nu längtar jag till sommaren!
kram Maria

"M" sa...

Härliga trädgårdsbilder du visar...man får ägna sej åt lite drömmar och mål för kommande sommar....de tar aldrig slut...alltid något på gång ....

Emilias sa...

Vilken underbar trädgård!
Tänk om det vore sommar o varmt nu, lääängtar!
Kram

Anonym sa...

Oj så fint ni har det! Vilken inspiration jag fick :) Nu längtar man verkligen till sommaren!

Maria - Villa Krutbruket sa...

Klart jag orkar läsa, blir ju jätte glad när du skriver.. Håller mig road med alla ni mina bloggvänner på dagarna här på jobbet :)
Hehe, tror att det är möbel försäljning...Risk för de om man har för mkt framme...
Nu är det dags att ni blir hel friska tycker jag, har ju varit krassliga hur länge som helst ju :(
Ikväll ska vi ha lite gäster, blir mysigt.. Vad ska ni göra?
Ha en trevlig helg och en bra alla hj-dag så hörs vi!! Kramar!!

Titti sa...

Gud vilka fina bilder!!Vilken fin trädgård. Man längtar ännu mer efter värmen och sommaren nu!!!
Kram Titti

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hoppas den är bra!! :)
Mys helg till er från oss....KRAMAR!

Willewira sa...

Vilken vacker trädgård ni har!!

Gillar både fontänstenen och soldäcket. För att inte tala om grönsakshörnan....
Inspirerar att verkligen få fart på vår trädgård!

Ha en trevlig helg!
Kram
Willewira